Bartók
Györgyi
"A jelenben cselekedve elősegíteni
a jövő harmóniáját"
Joy Palmer -- Philip Neal:
A környezeti nevelés kézikönyve
A hazai környezeti nevelésben régóta hiányzik egy olyan szakmunka,
mely a "fő csapás mentén" eligazíthatná a pedagógusokat és
az érdeklődőket, miként, hogyan és milyen formában alkalmazzák a téma
elméleti ismereteit a mindennapi élet során, hogy a felnövekvő nemzedék
már a "zsigereiben" érezze mindazt, amit a tankönyvek és kézikönyvek
a környezetvédelemmel kapcsolatban alapvető tudnivalóként fogalmaznak
meg.
"A Homo sapiens felismerte, miként állhat az élet piramisának a csúcsára,
de ez a csúcs igen bizonytalan állomás. Igen nagy öntudatra van szükségünk,
hogy állandóan emlékeztessük magunkat az irányító szerepkörre, amelyet
mi csak az egész élővilágot egybefogó hálózat kegyéből élvezünk, mert ez
éltet bennünket, ez alkotja teljes környezetünk alapját" (Patrick Leahy).
A magvas idézet akár A környezeti nevelés kézikönyvének borítóján is állhatna,
mert néhány szóval azt fogalmazza meg, ami a kötet szerzőinek is "ars poeticája",
hiszen munkájukkal bizonyítottan az idézetben megfogalmazott szellemiséget
közvetítik.
A magyar kiadás alapjául szolgáló, Londonban megjelent kézikönyv
szerzői 1992-ben két olyan világkonferencián vettek részt, ahol a figyelem
középpontjában a környezeti nevelés állt. Joy Palmert a Global Forum delegálta
a Rio de Janeiro-i csúcstalálkozóra, Philip Neal pedig az Országos Környezeti
Nevelési Egyesület (National Association for Environmental Education, NAEE)
képviseletében tartott előadást a Torontóban megrendezett, Környezet és
Fejlődés Világkonferenciáján. A szerzők ajánló sorai szerint "A világszintű
találkozók és megbeszélések egyik tanulsága éppen az, hogy mennyire hasonlók
a környezeti nevelés irányelvei, célkitűzései és módszerei a különböző
országokban. Csupán az oktatás megszervezésének részletei és lehetőségei
mutatnak eltérést. "Ez a felismerés és a konferenciákon szerzett tapasztalatok
összegződtek ebben a munkában, mely pótolni látszik a fent említett hiányt,
azt, hogy a témának nem volt összefoglaló, amolyan kézikönyvként használható
irodalma, mely elsődlegesen a pedagógusok munkáját hivatott segíteni. Ezért
született meg a "műfajában" kiemelkedő jelentőségű kézikönyv, melynek magyar
kiadása néhány évet késett ugyan, de így is fontos esemény a megjelenése.
A magyar változat negyedik fejezete a környezeti nevelés hazai szervezeteit
és legfontosabb dokumentumait ismerteti.
A NAT (Nemzeti Alaptanterv) minden közoktatási intézmény számára kötelezően
előírja a környezetvédelmi nevelést, ám "A környezeti nevelés tartalmának
meghatározása nem egyszerű dolog. A környezet szinte mindent magába foglal,
ezért szükség van arra -- legalábbis bizonyos mértékig --, hogy a maga
teljességében vizsgáljuk." A jól szerkesztett, áttekinthető kézikönyv alkotói
arra törekedtek, hogy az elméleti alapvető tudnivalók megfogalmazásán túl,
a gyakorlati munkában is jól hasznosítható kézikönyvet adjanak nemcsak
a pedagógusok, de mindazok kezébe, "akik tisztelik a jövőben megszületők
jogait, akik képesek a jelenben cselekedve elősegíteni a jövő harmóniáját,
mielőtt szépséges bolygónk a környezetpusztító szokásaink következtében
teljesen lakatlanná és kietlenné válik". A kézikönyv szerkesztője négy
fő fejezetbe (A téma felvázolása; Környezeti nevelés az iskolában; Gyakorlati
fortélyok; A magyarországi környezeti nevelés néhány dokumentuma és adatai)
rendezte az anyagot, mindazt, amit a témáról tudni kell és tudni érdemes.
Az első fő fejezet amellett, hogy meghatározza a környezeti nevelés célját
és tartalmát, vizsgálja azt is, hogy a tantárgy milyen formában jelenik
meg a hivatalos oktatásban, és hogyan illeszkedik más tantárgyakhoz, hányféle,
sajátos módon van összeköttetésben azokkal. A környezeti nevelés ugyanis
nem valamiféle "elvont" formában jelentkező, elméleti tantárgy kell legyen,
hanem konkrét és a gyakorlatban megvalósuló "életformát", alapvető szemléletmódot
is kell tükröznie. A nemzetközi kitekintésen túl (az Angol Nemzeti Tanterv)
a hazai iskolai gyakorlat elmúlt években történt változásaira is figyelemmel
volt a szerkesztő. A második nagyobb egység az iskolai környezeti nevelés
tervezésével, megszervezésével és a gyakorlatba való átültetésével foglalkozik,
míg a kötet harmadik, fő teste a koordináció, az irányítás és az iskolai
irányvonal kérdéseire irányítja a figyelmet. Vélhetően a "Gyakorlati fortélyok"
útmutatásai hasznosulnak majd leginkább a tanítás során, hiszen a pedagógus
olyan, a korosztályok szerinti tanítási feladatokra lebontott segédletet
kap, melynek főbb irányvonalait figyelembe véve nemcsak a környezeti oktatás
célkitűzéseit lesz képes megvalósítani, de kreatív módon, saját elképzeléseit
is kamatoztathatja, sőt, a tanulókat inspirálva újabb -- lehetőség szerint
a megvalósításban is követőkre találó -- ötletek életre hívója lehet, miközben
annak megítélésében, hogyan értékelje a tanulók munkáját és teljesítményét,
szintén hasznos eligazítást talál.
A záró fejezet -- annak ellenére, hogy a szerkesztő hangsúlyozza annak
esetleges hiányosságait -- használható összeállítás, segítheti a tanárok
és diákok munkáját, megteremtve az iskolák és intézmények közötti kapcsolat
lehetőségét, hiszen a központi programban foglaltak megvalósítása során
más-más szempontok érvényesülnek majd a helyi adottságoknak, sajátosságoknak
megfelelően. E fejezet összeállításánál érezhető a szerkesztés némi zavara,
a szervezetek felsorolásában a vége felé felborul a sorrend, van olyan
szervezet, amely kétszer is ismertetésre kerül. Az OECD-jelentés közlése
jó választás volt, hiszen kívülről szemléli a hazai folyamatokat. Kár,
hogy a könyvben nem történik említés a készülő Nemzeti Környezeti Nevelési
Stratégiáról, holott a szerkesztés idején már javában folyt a vele kapcsolatos
munka. Hiányosságaként lehet említeni -- kézikönyvről lévén szó --, hogy
a szerkesztők nem voltak figyelemmel arra, mennyire fontos lenne egy jól
szerkesztett tárgymutató, mely megkönnyítené a téma szerinti keresést.
E hiányosságok ellenére a kézikönyv odakívánkozik nemcsak a környezeti
neveléssel foglalkozó pedagógusok könyvespolcára, de minden olyan házikönyvtárba
is, melynek tulajdonosai felelősséget éreznek a felnövekvő nemzedék jövője
és környezete iránt.
Kiadta a Körlánc Környezeti Nevelési Program,
1998. Dunakeszi 252 oldal
Fodor Ákos
Jazz
Most már
Most már vigyázni kell.
A feldőlt, elszórt tárgyak, dolgok
dőltségére, szórtságára is. Hogy rendet
ne
csináljak
a Rend helyett, hogy más helyre ne
toljam
a Helyén-Így-Levőt
* * *
Műhely-haiku
Talán hozzá se
nyúlj. Csak nézd és nézd, míg csak
gyönyörű nem lesz.
* * *
Canto
Titok a rózsa.
Aki firtatja -- téves a tudása.
Ki csak csodálja: az a tudósa.
A rózsa: rózsa.
* * *
Pont
Nem út és nem cél:
érthetetlen, gyönyörű
helybenröpülés.
|
|